Veckobrev

Standard

Hej!

Nu går tiden så där fort igen, bara för att vi har så kul tillsammans! Vi håller på att förbereda oss som mest inför utvecklingssamtalen. Idag (fredag) ska vi börja spela in hur vi läser, precis som vi gjorde till förra samtalet. Det gör vi för att vi ska kunna följa utvecklingen i ditt barns läsinlärning på ett tydligt och lättåskådligt sätt.

VIKTIGT! Läxläsning fungerar sådär för vissa barn. Alla behöver läsa högt cirka 10 minuter varje dag för vuxen hemma. I skolan tränar vi läsningen mycket, men för att bli en säker läsare som förstår texten och kan ”läsa mellan raderna” så krävs regelbunden läsning. Du behöver också hjälpa ditt barn, så att läseboken är nedpackad i ryggsäcken varje onsdag! Likadant gäller matteläxan, sätt er ned med ditt barn, prata matematik. Och framförallt, se till att matteläxan är tillbaka senast på tisdagen! Tycker du att det är svårt att hjälpa ditt barn med läxan? Vi har studiestödet varje måndag Kl.15.20-16.20. Dit är alla barn välkomna. Det fungerar också att göra läxorna på fritids. Självklart finns jag som resurs, när jag efterarbetar i klassrummet! Hör av er!

I måndags var det skolfotografering. Allt gick perfekt och smidigt. Så nu får vi vänta otåligt på att korten dimper ned i brevlådan.

Igår, torsdags så var det skoljoggen. Vi sprang/joggade en sträcka på cirka 2,5 km. Alla deltog, även jag och Quintus. Vädret var toppen och alla barn visade sin soligaste och gladaste sida, så det var ett rent nöje att springa!

Nästa vecka så ska vi iväg och simma på onsdag. Vi simmar även i år i Sigtunabadet, vilket är en väldigt trevlig simhall! Torsdag och fredag är det studiedag. Det innebär att det inte är skola, utan fritids för de som anmält behov av detta.

I helgen kommer jag att uppdatera de skriftliga omdömena i Infomentor. Infomentor kommer ni åt via Skolportalen.

Den 25/9 Kl.17.30-19.30 är du inbjuden till terminens föräldramöte. Då kommer ni att få lite blandad information om vad som kommer att hända under året. Det kommer även att finnas tillfälle att ställa frågor såklart. Det som är nytt, är att vi kommer att börja med att ni föräldrar kommer att få diskutera några frågor i grupp. Sigtuna kommun gör en stor satsning på skolan och har arbetat fram en Skolutvecklingsprogram och målet är att kommunen skall vara bland de bästa år 2015. För att vi ska kunna bli så bra, så behövs det att du som föräldrar är delaktig i skolan.
Jag som pedagog känner stolthet att få arbeta i den här kommunen som satsar så stort och rätt för ditt barns framtid och för att min arbetsplats står under sådan positiv utveckling! Vill du läsa hela skolutvecklingsprogrammet, hittar du den bland länkarna under rubriken övrigt.
Oj, oj, mycket information blev det! Nu önskar jag er alla en underbart härlig helg!

Kristina

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

Kommentera

