Veckobrev

Standard

Hej!

Ja, som du säkert hört har jag varit sjuk hela vecka, med feber och halsont. Jag har därför inte så mycket att berätta om den här veckan. Men be ditt barn att berätta om badet och vaccineringen, som säkert var de största händelserna i veckan.

Jag skulle vilja berätta och förklara lite om vissa inlägg jag gjort och kommer att göra i vår klassblogg. För en tid sedan så mötte jag på begreppet ”Flippa klassrummet” – flipped classroom. Jag vet inte om ni mött begreppet, men för mig var det nytt. Det innebär att delar av undervisningen sker utanför klassrummet, till exempel genom en kortfilm eller om jag ger till exempel en läsläxa om ett ämne som inlägg. Dessa inlägg kommer alltså i samband med vad vi arbetar med i klassrummet. Ditt barn kan alltså få en förförståelse för ämnet, han/hon kan repetera mina förklaringar så många gånger som det behövs. Det innebär att jag i skolan kan ägna mig mer åt att hjälpa barnen individuellt, för förförståelsen finns där redan.

En ”flippning” kan göras i varje ämne och min tanke är att utöka ämnena vart eftersom, men än så länge så finns de i matematik och engelska. Men visst är det så att varje länk i bloggen är en flippning, eftersom tanken är att det ska finnas en läroprocess överallt. Kommentera gärna, både du och ditt barn, vad ni tycker om filmerna och tänket med flippning.

Apropå klassbloggen, det är helt fantastiskt vad många besökare vi har varje dag. Faktiskt så har vi nästan dagligen besökare från andra länder också, mest frekvent är USA samt Åland, men även besökare från Serbien och Malta har förekommit. Detta tycker jag är stort, så fortsätt berätta om klassbloggen för vänner och familj. Många av er föräldrar prenumerar på bloggen, men inte alla. Det är lätt att skriva in sig, att man vill följa bloggen du slipper att missa något inlägg.

 Alla skriftliga omdömen är uppdaterade. Ni kommer åt dom via skolportalen. Det är ditt ansvar som vårdnadshavare att ta del av ditt barns omdöme. Har du inte tillgång till dator och Internet, så finns lånedator här på skolan. Då kommer du att få sitta i ett anvisat rum på skolan och läsa ditt barns omdöme. Skolan kommer inte att skriva ut omdömena.

På tisdag, 25/9 Kl.17.30-19.30 är du inbjuden till terminens föräldramöte. Vi träffas i matsalen för en presentation av arbetslaget, för att sedan tillsammans med er, aktivt arbeta med kommunens ”skolutvecklingsprogram”. Därefter delar vi upp oss klassvis och fortsätter mötet i respektive klassrum för vidare information. Vi bjuder på dryck och frukt,

På torsdag och fredag är det studiedagar. Det innebär att det inte är någon skola, utan enbart fritids för de som anmält ett behov.

Nu önskar jag er alla en underbart härlig helg!

Kristina

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

4 responses »

  1. Vi håller tummarna för dig att bli frisk igen🙂
    Det är verkliken givande med ”filippningen”.
    Den ger glädje och motivation.

    • Tack, jag var hos doktorn igår. Jag har halsfluss och fick antibiotika. Så går allt som det ska, står jag på benen och är smittfri på måndag.
      Vad roligt att du gillar idén och tanken med flippning //Kristina

  2. Hej hoppas att du mår bättre! Calvin har pratat hela helgen om dig” hoppas att Kristina komma på måndag”. 😃Valeria

Kommentera

