Volymramsan

Standard

Idag har vi haft matematikverkstäder. Vi lärde oss mer om längd, vikt och volym.  Vi fick veta att milli betyder tusen, centi betyder hundra och deci betyder tio. Då fick vi lära oss en ramsa/säng, för att lättare komma ihåg om volym. det var flera som önskade att vi skulle skriva in ramsan /sången i bloggen, så här är den. Melodin är Blinka lilla stjärna

Volymramsan

Millilitern knappt den syns
1000 på en liter ryms

Centiliter kan man undra
På en liter går det 100?

Decilitern som ni vet
10 i ett mjölkpaket

 

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

2 responses »

Kommentera

