Veckobrev vecka 4

Standard

KOM IHÅG!
Vecka 5
Måndag: OBS! Studiedag
Tisdag: Slöjd, Matteläxa in, Loggboken tillbaka till skolan
Onsdag: Idrott, Skridskoåkning, Svenska läseboken in, ny läsläxa.
OBS! Öppet hus för nya och gamla elever kl.14.00 – 16.30
Torsdag: Kristina i London, tjänsteresa, vikarie
Fredag: Idrott, Skridskoåkning, Kristina i London, tjänsteresa, vikarie

Vecka 6
Måndag: Studiestöd
Tisdag: Slöjd, Matteläxa in, Loggboken tillbaka till skolan
Onsdag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk, , Svenska läseboken in, ny läsläxa.
Torsdag: Elevens val
Fredag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk, Kristina på kurs, vikarie
http://www.2abloggenkristina.wordpress.com
kristina.jonsson@edu.sigtuna.se
Viktiga datum:
Simdatum; 13/2, 20/3, 24/4
Studiedag 28/1
Sjukanmälan; 08-591 267 41
_________________________________________________________________________

Vecka 4-5
Hej!
Vilken superbra vecka vi haft! Sådan arbetsglädje, det är en glädje att arbeta tillsammans med barnen tycker jag!
Vi har börjat högläsa boken Klas Klättermus och jag har valt att koppla in matteläxan med boken. Vår läroplan är tydlig, ditt barn ska klara problemlösning, så vi fortsätter att nöta detta moment. Du kan hjälpa ditt barn genom att visa/stryka under de ledtrådar som är viktiga, för att lösa problemet. Sedan gäller det att prata matematik, utan att ge svaret. Inte helt lätt, jag vet, men fortsätt kämpa och hör av er, om det är svårt.
Den här veckan är Emil och Denise, nyhetsspanare och här är deras del, av veckan;
I veckan har vi haft skridskoåkning.
Vi hade också fotboll på gymnastik.
I veckan lottade vi ut Elinah till att ta hem Quintus.
Sen hittade vi en lapp på tavlan det stod att vi skulle gå till matsalen och att vi inte fick berätta för någon.
Då kom en fågel och berättade att hennes ägg var i fara.
Det var flera klasser där dem hade också fåt samma brev.
Alla klasser fick presenter.
Vi trodde att vår fröken Kristina låg bakom allt i mysteriet men det var inte hon.
Det var flera fåglar som jagade henne men hon han undan sen gick alla in i sitt klassrum det var super spännande vi fick nya böcker.
Äntligen har det blivit lite kallt igen, så vi fått en isbana spolad. Den här veckan, så kommer den att spolas, flera gånger, så det är på fritidstid, som den hittills använts. Men från och med nästa vecka, bör vi ha tillgång till den. I vanlig ordning så måste ditt barn ha hjälm samt skridskor, för att få vistas på isbanan. Skolan har ett begränsat antal lånehjälmar samt skridskor, så har ditt barn egen hjälm samt skridskor (eller bara den ena) så är det ett tips, att skicka med det till skolan. Conny hälsar att nästa vecka kommer idrotten att vara just skridskoåkning, så då är det varma kläder som gäller!
Vi har i veckan även påbörjat ett projekt som kallas för SALT, som betyder En skola där alla läser tillsammans. Det är ett läsprojekt i syfte att öka det språkutvecklande arbetet i skolan. Vi hade en väldigt rolig uppstart, be ditt barn berätta. Bilder finns på bloggen. Jag delar ut information idag tillsammans med veckobrevet om projektet, så får ni ta del av detta. Under den tid som vi arbetar med projektet kommer vi att ändra lite i våra rutiner. Vi kommer att starta dagen med tyst läsning, så det gäller då, att smyga in i klassrummet, om man är lite sen.
Kom in och kolla det arbete jag satt upp på väggen, som är ett arbete jag gjort för att förklara förenklat läroplanens syfte med koppling till äpplet, som symbol för kunskap. Jag kommer att lägga upp en film, som förklarar tankarna och syftet, på vår blogg, så fort den är klar.
Quintus ska få följa med hem till Elinah idag, jättekul! Jag vill att Elinah mailar mig på söndag eftermiddag och berättar om helgen, vad ni har gjort. Tar ni fotografier, så bifoga dem separat, eller lägg in dem på en USB-sticka, så ordnar jag det på måndag.
Nästa vecka är i stort sett en vanlig arbetsvecka, förutom det faktum, att jag är i London, på tjänsteresa, torsdag samt fredag. Jag har fått förmånen att åka med rektorn och en kollega till BETT-mässan, som är en enormt stor IKT-mässa. IKT står för Information, Kommunikation samt Teknologi. Det känns väldigt hedersamt att få komma iväg detta. Delar av orsaken att jag får åka, beror på mitt engagemang att arbeta med IKT, dvs vår klassblogg, flippfilmerna och de flitiga användandet av datorerna i ett lärande syfte för att nämna något.
För eleverna innebär det att de kommer att ha en vikarie från lärarjouren, som kommer att följa den planering som jag skrivit åt denne. Så barnen kommer att känna igen rutinerna, så det känns lugnt och tryggt.
På onsdag, 30/1, kl.14-00-16.30, så är det Öppet hus, för nya och gamla elever. Alla är varmt välkomna att hälsa på då!
Ha en underbar helg!
Kristina

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

Kommentera

