Veckobrev vecka 6

Standard

KOM IHÅG!
Vecka 7
Måndag: Dans, Loggboken tillbaka till skolan , Studiestöd
Tisdag: Slöjd, Matteläxa in, Loggboken tillbaka till skolan
Onsdag: Simma i Sigtuna badhall, kom ihåg badkläder och handduk, Svenska läseboken in, ny läsläxa.
Torsdag: Vinterdag med F-2A, Kläder efter väder!, Utvecklingssamtal
Fredag: Idrott??, Utvecklingssamtal

Vecka 8
Måndag: Dans, Loggboken tillbaka till skolan , Studiestöd
Tisdag: Slöjd, Matteläxa in, Loggboken tillbaka till skolan
Onsdag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk, , Svenska läseboken in, ny läsläxa.
Torsdag: Studiebesök i kommunhuset
Fredag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk,
Vecka 9 – Sportlov
http://www.2abloggenkristina.wordpress.com
kristina.jonsson@edu.sigtuna.se
Viktiga datum:
Simdatum; 13/2, 20/3, 24/4
Studiebesök 21/2
Sjukanmälan; 08-591 267 41
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vecka 6-7
Hej!
Vi har haft det superbra. Barnen jobbar på fantastiskt bra och det är jättekul! Jättekul var det även i London när jag var där. Dels besökte jag en IKT-mässa (BETT), sen fick jag även göra ett studiebesök i en skola. Det var en specialskola, vars elever var i behov av särskilt stöd (ungefär som den svenska särskolan). Trots skillnaderna i skolform och elevunderlag, så var besöket otroligt intressant! Sen blev det självklart en massa turistande för att hinna se så mycket som möjligt.
Veckans nyhetsspanare är Antonio och Sawera och här är deras del av veckobrevet:
Vi har jobba med kartor. Vi hade fåt besök av Leondel. Vi har läst ut 2 kapitel av Fågeltjuvarna.
Vi har åkt skridskor på idrotten. Om några veckor ska förskole klass och 2a och 1a ska på konsert.
Vi har lärt oss om temperatur. På den 7 Februari hade våran kompis Emil födelsedag.
Vi har tränar till utvecklingssamtal . Vi tränar på Big 5 vi har fåt veta vilka djur det var det var Elefanten och Noshörningen och buffel och Lejon och Leopard det var roligt att veta om dom djuren.
Skriven av Sawera och Antoni
Den här veckan har vi kommit igång med det temaarbete om Märsta som Sylvianne, min VFU-student, kommer att hålla i. Vi startade upp i onsdags och vi kommer att arbeta med detta till vecka 12. Till nästa vecka kommer ni få mer information, av Sylvianne, här i veckobrevet.
Till helgen följer Quintus med Tasfia hem. Jag vill att Tasfia mailar mig på söndag eftermiddag och berättar om helgen, vad ni har gjort. Tar ni fotografier, så bifoga dem separat, eller lägg in dem på en USB-sticka, så ordnar jag det på måndag.
Vårt SALT-projekt där vi läser boken Fågeltjuvarna flyter på bra. Vi arbetar i en speciell skrivbok med våra uppdrag och alla hänger med bra! På söndag eftermiddag kommer jag att lägga ut ett hemligt meddelande på bloggen, som bland annat kommer innehålla ett lösenord. Lösenordet kommer behövas för att få komma in i klassrummet på måndag. Eftersom vi samarbetar i vår klass, så får man självklart säga lösenordet till en klasskamrat som kanske missat meddelandet.
Vi har även fokuserat på våra föräldrapresentationer till utvecklingssamtalen. Nu kommer samtalen att vara elevledda, vilket innebär att ditt barn presenterar sig och sitt skolarbete för er föräldrar i 20 min och sedan kommer jag in de sista 20 minuterna och då tittar vi lite på hur det gått på vissa tester, samt skriver klart IUP (Individuella utvecklingsplanen).
I och med att vi har elevledda utvecklingssamtal, så kommer tiderna att gå omlott (se bifogad papper). Barnen är jättesugna på detta och längtar efter sina utvecklingssamtal. Därför är det mycket viktigt att du kommer i tid, så att ditt barn inte behöver vänta. Skulle du komma försent, så påverkar det även de barn med förälder som kommer efter ditt barn. Som ni ser på tidsschemat, så har alla en bestämd tid. Måste du byta tid, så får du själv göra det, med någon i klassen. Kom då ihåg att meddela mig förändringen!
På onsdag, 13/2, så är det dags att åka till Sigtuna simhall igen. Vi går från skolan Kl.08.10, så det är viktigt att ni kommer i tid. Kom ihåg badkläder och handduk. Det är helt okey att skicka med en frukt om ni vill, man kan bli lite extrahungrig när man har simmat.
På torsdag 14/2, nästa vecka, så har vi i arbetslaget bestämt att vi ska ha en Vinterdag. Det innebär att vi kommer att vara utomhus hela dagen och det kommer att finnas en antal aktiviteter att välja på. Tillåter vädret det, så blir det bland annat madrassåkning, skridskoåkning och annat skojigt. Tanken är också att vi grillar korv till lunch och äter ute. Så denna dag gäller det att det är kläder efter väder, se gärna till att ombyte finns om det är blött ute. Tag med hjälm och skridskor om ni har det hemma, för skolans tillgång är begränsat.
Tack alla för att ni påmint och stöttat ert barn att gå in och kolla på bloggen. Jag ser en tydlig ökning av besöken. Tanken med flippfilmerna och inläggen är att barnen har chans att skapa en förförståelse i det område vi arbetar i. Så fortsätt påminn dem!
Nu önskar jag er alla en underbar helg!
Kristina

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

2 responses »

Kommentera

