Kartlänkar

Standard

Hej!
Jag lovade er att jag skulle plocka fram några länkar till olika kartor som man kan titta på på datorn. Här kommer några!

http://www.google.com/earth/index.html
http://kartor.eniro.se/
http://www.hitta.se/karta#center=6991924:1686924&zl=1&bounds=5721424:-983576,8265924:4353924

Klicka er runt och bekanta er med de olika funktionerna som finns. Man kan växla mellan vanlig kartbild, flygfoto och gatubild. Prova att titta på exempelvis Märsta i olika kartbilder. Se om du kan hitta Märsta, Sigtuna och Arlanda flygplats. Kan du skilja land från vatten och odlad mark från skog? Har du släkt som kommer från ett annat land eller en annan del av Sverige? Då kan du titta på hur landskapet ser ut där. Du kanske kan fråga om dina föräldrar har tid och lust att sitta ned med dig och berätta om hur det ser ut där. Länkarna hittar du också under SO/NO

Vi ses på måndag!
Hälsningar Sylvianne

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

2 responses »

Kommentera

