Veckobrev vecka 8

Standard

KOM IHÅG!
Vecka 10
Måndag: Dans, Loggboken tillbaka till skolan , Studiestöd
Tisdag: Studiebesök på konserthuset. OBS! Vi börjar kl.07.45. Tag med matlåda, (burk med lock), bestick, vattenflaska
Onsdag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk, , Svenska läseboken in, ny läsläxa. Matteläxa in, ny matteläxa
Torsdag: Elevens val
Fredag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk,

Vecka 9 – Sportlov
Vecka 11
Måndag: Dans, Loggboken tillbaka till skolan , Studiestöd
Tisdag: Slöjd, Matteläxa in, ny matteläxa
Onsdag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk, , Svenska läseboken in, ny läsläxa.
Torsdag:
Fredag: Idrott, kom ihåg ombyte och handduk, Kristina på kurs hela dagen
http://www.2abloggenkristina.wordpress.com
kristina.jonsson@edu.sigtuna.se
Viktiga datum:
Simdatum;20/3, 24/4
Studiebesök 5/3
________________________________________________________________________________________________________________________
Vecka 8-10
Hej!
Veckan går så fort när man har roligt! För roligt det har vi verkligen tillsammans! Igår var vi på studiebesök i kommunhuset. Det blev otroligt lyckat! Be ditt barn berätta och läs Sylviannes rader nedan!
Hej!
Den här veckan har vi ägnat oss att studera vad kommunen egentligen sysslar med. Och jag måste tillstå att elevernas förkunskaper slår mig med häpnad. Vi inledde veckans första lektion med att göra en tankekarta över vad eleverna associerade med ordet Kommun. Här kommer ett axplock: elektricitet, hus, sopor, natur, politiker, kommunhus, städer….. Fantastiskt!
Vidare förberedde vi torsdagens studiebesöket på kommunhuset genom att eleverna i grupper fick fundera ut frågor som de skulle ställa till dem vi skulle träffa, så kallad konkret transfert, vilket innebär att eleverna lär sig en strategi för hur de kan ta reda på information som de eftersöker. I detta fall i form av intervjufrågor.
Här kommer ytterligare ett axplock:
• Hur många skolbarn går i kommunen?
• Hur lång tid tar det att bygga ett badhus?
• Hur blir vatten (i vattenkranen) rent?
• Vilket ställe bygger ni flest bostäder på?
• Vart tar våra sopor vägen när de har varit på soptippen?
• Hur många bibliotek finns det i Sigtuna?
Nu hoppas jag att ni alla får ett skönt sportlov, oavsett om ni åker bort eller stannar kvar i stan.
Hälsningar från Sylvianne

Vi hade senare på dagen besök av en farbror, Bo Klang, från Hembygdsföreningen. Han lärde oss mycket om vår kommuns historia, vi fick se många fotografier hur det såg ut förut i kommunen. Jag lärde mig att det vi kallar Kanonkullen, inte är det. Det är bara vid monumentet som kullen heter just Kanonkullen. Där vi åker pulka och leker, heter egentligen Kvarnbacken, för där stod en kvarn för länge sedan. Hur ska vi personal och barn lära oss att kalla det vid rätt namn framöver? Det blir en utmaning!
Veckans nyhetsspanare är Derek och Samrand och här är deras del av veckobrevet:
Hej och välkomna på torsdagen så var vi på studie besök i Sigtuna kommun, och då fick klassen en varsin soptunna några fick gröna och några fick bruna.
Det var en kille som berättade om hur det va i för tiden för länge, längesen så var det en sjö i Sätunaskolan och i Sigtuna kommun där va det en kex fabrik och i arlanda var det bara skog.
Och vi håller på med att läsa fågeltjuvarna och den ska man läsa nästan varje dag.
Det är låtar som vi tränar på som heter jordgubbe son och en till krokodilen i bilen.
Vi jobbar med en bok som heter min bok om Märsta och där ska man veta mycket om Märsta och vi läde oss om Sigtunas kommun vapen som e ett merke på som dom anvender ganska mycket när man kommer till Sigtuna kommun. 
DEREK OCH SAMRAND.

Nästa vecka är det sportlov. Jag hoppas att ni alla njuter av skolledigheten då. Passa på att vara ute mycket, så att alla virusbaciller försvinner. För det har varit många som varit sjuka i klassen.
Vecka 10 är vi tillbaka i skolan, redo för nya äventyr. Redan på tisdag, 5/3, händer det något kul. Då ska vi tillsammans med hela arbetslaget åka till konserthuset och lyssna på konserten Majas alfabetssånger. Den dagen börjar vi tidigare, kl 07.45. Ska ditt barn äta frukost på fritidstid, måste han/hon vara i skolan, för att sätta sig till bords, senast kl.07.30. Vi har med pastasallad till alla barn. Du måste skicka med en burk med lock (matlåda), bestick samt en vattenflaska till ditt barn
Här kommer några rader från Sylvianne
Till helgen följer Quintus med Samrand hem. Jag vill att Samrand mailar mig på söndag eftermiddag och berättar om helgen, vad ni har gjort. Tar ni fotografier, så bifoga dem separat, eller lägg in dem på en USB-sticka, så ordnar jag det på måndag.
Utvecklingssamtalen är i stort klara, bara tre eftersläntrare på grund av sjukdom. Er träffar jag vecka 10. Nu ser jag fram mot att läsa era utvärderingar, har bara hunnit skumma igenom dem hittills.
Nu önskar jag er alla ett underbart sportlov! Passa på att vara ute och lek!
Kristina

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

Kommentera

