Idag har vi uppmärksammat Världsboksdagen

Standard

Idag har vi tillsammans med 1A uppmärksammat Världsboksdagen. Det började med att jag hittade ett Världsrekordförsök som vi helst hade velat delta i, det kan du läsa om här:
http://vetenskapsfestivalen.se/for-skola/varldsrekordforsok/

Nå, nu var vi för unga för detta, så vi valde att skapa något eget, som byggde på världsrekordförsöket och nu har vi skapat Sätunaläsningen, där tanken är att vi på skolan ska försöka göra något speciellt denna dag. Vi byggde upp lektionen runt Martin Widmarks kommande bok, Vampyrbalen. En ruskigt spännande bok, som vi nu bara längtar efter att få höra slutet på! Om författaren kan du läsa på den här länken:
http://www.martinwidmark.se/

Att läsa är viktigt! Forskning visar att föräldrar som högläser för sitt/sina barn har lättare att förstå vad hon/han läser och ett barn som ser sina föräldrar läsa sätter sig oftare ned för att läsa själv! Här nedan är lite tips från Läsambassadören Johan Unenge som är författare, illustratör, serietecknare och manusförfattare. Född 1963. Har tillsammans med Måns Gahrton skapat Eva & Adam, Ronny & Julia, Livet enligt Rosa och Gyllene knorren. Har på egen hand gett ut ett trettiotal böcker. Sitter på stol 9 i barnboksakademin. Men står helst på en skateboard

Föräldrar

Tio tips till föräldrar.

Vi är många föräldrar som går med en gnagande känsla av att våra barn borde läsa lite mer böcker. Men hur får man dem att göra det? Prova något av detta. Eller prova alltihop. Lycka till!

1. Läs högt för dem i sängen. Man blir aldrig för gammal för högläsning.

2. Läs själva – det kan smitta. Förebilder kan vara skillnaden.

3. Ta reda på böcker om era barns hobby. Det finns böcker om allt!

4. Faktaböcker är också böcker. Glöms lätt bort. Här brukar killarna haka på.

5. Serier är också läsning. Äntligen börjar det bli accepterat.

6. Skriv tillsammans med era barn. Köp ett tomt häfte på semestern. Skriv om en dag var.

7. Skaffa ljudböcker till bilen. Lika effektivt som tystläsning. All forskning är överens om detta.

8. Hur ofta är ni på biblioteket? Gör en upptäcktsfärd dit och upptäck något för alla.

9. Inse att barnen inte kommer sluta spela dataspel. Det är helt enkelt för kul.

10. Tunna böcker kan vara mindre avskräckande. Biblioteken har ofta en hel avdelning med lättläst.

http://www.läsambassadören.se/foraldrar/
Nå, till sist vill jag bjuda på den korta film jag gjorde för att föreviga vår lektion. Hoppas ni gillar den lika mycket som vi!
//Kristina

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

8 responses »

  1. Hej! Jag heter Vincent och är en klassnalle i 2A i Erikslundsskolan i Täby. Jag såg er fina film om Världsboksdagen. Jag tyckte den var jättebra. Vilket program använde ni när ni gjorde filmen?

    Ha det bra!
    /Vincent

    • Hej
      Jag heter Quintus som du redan visste kanske? Jag är också en klassnalle. Vi gjorde vår film i ett program som heter IMovie. Det är ett lätt och roligt program. Har du en länk till er blogg, så vi kan titta på den? Jag kommer från Sätunaskolan.
      Hej då från Quintus och vi i 2A

Kommentera

