Sommarläsning

Standard

Att läsa kan vara spännande, roligt, avkopplande, mysigt och härligt om man hittar rätt bok! Förutom dessa positiva känslor, så är det också viktigt att läsa regelbundet, eftersom du behöver kunna läsa och förstå vad du läser i alla skolämnen som finns!
Att få en stund varje dag, där någon läser högt för en, är lika viktigt! Genom högläsningen lär vi oss bland annat språkets rytm, vi får ett större ordförråd förutom den viktiga närheten och gemenskapen. Det är viktigt att fortsätta högläsa, fast ditt barn idag kan läsa själv. Det ena får inte utesluta det andra, utan båda delarna är lika viktiga!
Undersökningar har visat att det också är viktigt att ditt barn ser vuxna läsa. Det ger barnet goda förebilder, så ge dig själv en stunds avkoppling regelbundet. Det kommer att inspirera ditt barn att läsa!
Jag kan hänvisa till en mängd tråkig fakta, tråkig på det sättet att resultetet av en rad undersökningar visar att barnen i Sverige blir allt sämre läsare och då i synnerhet pojkar. Säg till mig om du vill läsa artiklar om detta, så skickar jag gärna länkar!
Det är många i klassen som utövar en sport. För att bli duktig i en sport, så behöver man träna mycket. Det är precis samma sak med läsningen och jag kan inte tro att ni tycker att läsningen är mindre viktig än sportutövande.

Därför vill jag att Sommaren 2013 satsar 2A (blivande 3A) på läsningen. Vi satsar både på högläsning och tyst läsning! Vi ska gå med i Läslandslaget. Läslandslaget har bildats av en författare som heter Andre Pops och medlemskravet är just läsning, högt som tyst.
Jag tänkte att vi ska ha vår egen Läslandslagsutmaning i sommar. Det som gäller är att för varje dag som du läst själv minst 10 minuter, så sätter du ett snedstreck på dagens datum. Högläser en vuxen för dig i minst 10 minuter, sätter du ett snedstreck i andra riktningen. Det innebär att om du både läser själv och en vuxen läser för dig, då blir det ett kryss i den rutan.
Du ser på formuläret hur många kryss som behövs för de olika nivåerna. Jag tänkte att vi sedan i klassen ska bestämma vad de olika nivåerna är värda, när vi träffas i augusti. Det kommer att bli mycket att räkna, så vi ska presentera vårt resultat i en tabell. Därför är det superviktigt att alla tar med sig pappret ifyllt till skolan, när vi börjar.
Känner ni till att man kan ta läsborgarmärken? Det är Akademibokhandeln som håller i detta och det går ut på, att när barnet har läst 5, 10 eller 15 böcker, så kan man då få detta märke gratis. Det är inget krav att du ska handla böcker, utan detta är en ren uppmuntran till läsning.
Jag skickar med ett läskort till vår Läslandslagsutmaning och ett läskort till Akademibokhandeln till var och en av er, så önskar jag nu att ni ska läsa riktigt mycket, själva och för varandra!
Härlig Sommarläsning
Önskar
Kristina

Läsning är för hjärnan vad motion är för kroppen.
– Joseph Addison

969180_321222178010321_300167221_n
Läslandslagsutmaning sommaren 2013

About Kristina Jonsson

Jag heter Kristina Jonsson och arbetar i Sätunaskolan som ligger i Sigtuna kommun. Tillsammans med mina elever kommer vi att driva den här bloggen. Jag är mycket intresserad av skolutveckling och IKT-frågor, som för mig går hand i hand. Det jag brinner lite extra för i skolväg är Elevledda Utvecklingssamtal, Det flippade klassrummet och bloggandet med eleverna.

Kommentera

